• Kezdőlap
  • Te is pilóta vagy?
  • Rólunk
  • 10 pont
  • AOPA
  • Facebook
Kezdőlap > Új Repülési Terv Nyomtatvány November 15-től

Főmenü

  • Kezdőlap
  • SafeFlyer Cikkek
  • Esettanulmányok
  • Soha többé: túlélők tollából
  • Repülésbiztonsági kiadványok
  • Repülésbiztonsági előadások
  • Videók
  • Pilóta segédletek
  • Pilóta humor
  • Üzleti szemle
  • Tesztek Pilótáknak

Ajánló

  • Új Repülési Terv Nyomtatvány November 15-től
  • A tél láthatatlan ellensége: Szénmonoxid a kabinban
  • Jegesedés a gyakorlatban
  • Téli üzem ellenörzőlistája a kisgépes repülésben

Te ki vagy?

Milyen repülési tapasztalat a legjelllemzőbb rád?
 



Új Repülési Terv Nyomtatvány November 15-től

2012. november 15-től az ICAO által használt, így Magyarországon is elterjedt repülési terv formanyomtatvány megváltozik.

Az új formanyomtatvány itt letölthető.

A változások hátterében egyszerű és praktikus ok rejtőzik. A korábbi nyomtatványon benyújtható adatok köre már elavult, sok új lehetőséget nem tudtak kihasználni a Léginavigációs Szolgálatok és a repülésben résztvevő felek.

 

Mi változik?

A terv első ránézésre nagyon hasonló a korábbi formátumhoz. Mégis történt néhány lényegi változás:

A 10-es rovat (Berendezések) első része hosszabb, 64 karakteres lett, a második része pedig 20 karakterre változott. A rendelkezésre álló fedélzeti berendezések listáját egy frissített kódrendszerből lehet kiválasztani, s akár több opciót is meg lehet adni, az adott repülőgép felszereltsége szerint.

A 10-es rovat második mező (transzponder modus) lehetővé teszi ezután már a Mode S transzponderek és az ADS berendezések (Automatic Dependent Surveillance) számos variációjának feltüntetését is.

A 15-ös rovat (Útvonal leírás) november 15-től ötkarakteres útvonalpontok feltüntetését is lehetővé teszi (pl. VELAT), illetve elfogadottá válik e pontoktól mért irány és távolság meghatározásával definiált "fordulópont" felvétele is.

A 18-as rovatban (Egyéb tájékoztatások) új kapcsolókat is fel lehet tüntetni, pl. RNAV és RNP képességeket. Ezen felül számos switch értelmezése is változik.

Eljárásbeli változás, hogy a plan-t az EOBT (Estimated Off Block Time - praktikusan fékoldási időpont) előtt 120 órával már be lehet nyújtani. Ehhez viszont szükséges a 24 óránál távolabbi EOBT esetén a DOF (Date of flight) meghatározása a 18-as mezőben.


Mit jelent ez nekem, mint hobbi pilóta?

A változások többsége a fejlett navigációs berendezésekkel rendelkező gépeket érinti, és a jó öreg Falkék és egyéb kávédarálók - bármennyire is szeretjük őket, nem ide tartoznak.

Az általuk legtöbbször használt kódok (pl: áááá, nincs ebben semmi, még áram se) továbbra is érvényben maradnak. A V/C, és a sokszor hibásan használt S/C továbbra is elfogadott a 10-es mezőben, és ha valaki az új navigációs pont kijelölés szerint szeretne útvonalat definiálni, vagy napokkal előre plan-t leadni, annak biztosan készségesen segít a HC, ahogyan eddig is.



Honnan kellene ezt nekem tudnom?

A kérdés jogos. Az NKH részletes szakmai tájékoztató napot tartott a változásokról, amelyen sok repülésben érdekelt szakmai szervezet képviselte magát. E szervezeteknél repülő pilótákat vélhetően maguk a szervezetek fogják értesíteni a változásokról. Az NKH weboldalán a szakmai nap előadásai szintén letölthetők.

Ugyanakkor az "egyszerű" pilótaemberek tájékoztatására szolgáló kommunikációs terv valahogyan "elfelejtődhetett", mert a szakszolgálati engedéllyel rendelkezők alanyi jogon bizony nem sok hatósági tájékoztatásban részesültek a cikk írásáig.

Persze ez nem is kötelező feladata a Hatóságnak. De azért egy cinkos mosollyal megidézném egy korábbi cikkünkből a Londoni Olimpia légtérszerkezetének kommunikációját, ahol az állam ment ki a pilótához, nehogy bármit félreértsenek és meg kelljen büntetni... Ugye milyen emberi?

A Safeflyer, mint kb. 2,000 pilóta és érdeklődő fóruma, továbbra is ingyenes megjelenést biztosít a közérdekű szakmai információk számára minden repülésben résztvevő szervezetnek.

A Flight Plan változásokról részletesebb információkat a következő linkeken érhettek el:

Új flight plan (pdf)

Változások listája magyarul

Az EUROCONTROL hivatalos weboldala a témában

 

 

Írta: Avasi Gábor

 

Emlékeztető

Felszállás

A felszállás és emelkedés közben bekövetkező balesetek nagyon nagy kockázatúak, 20 %-ban halálosak. Egy előadáson azt ajánlották gyakorlott amerikai pilóták, hogy a gyakran használt reptereiden minden pályairányra legyen a fejedben előre eldöntött kényszerterep +/- 40 fokos irányszögben, és tudatosítsd azt a minimum magasságot a típusodon, ami alatt nincs esélyed visszafordulni felszállás közben. Ha ez alatt ér a leállás, ragaszkodj a kész forgatókönyvedhez, és a többit hagyd a biztosítóra, de semmiképpen ne próbálj meg visszaérni a reptérre!

Te tudod már, hogy milyen a terep a repülőtér kerítésén kívül?

SafeFlyer.hu Repülésbiztonsági Szakoldal, Powered by Joomla!

valid xhtml valid css