• Kezdőlap
  • Te is pilóta vagy?
  • Rólunk
  • 10 pont
  • AOPA
  • Facebook
Kezdőlap > Repülésbiztonsági kiadványok > Súlypontszámítás > Teljesítmény- és súlypontszámítás kisgépeken

Főmenü

  • Kezdőlap
  • SafeFlyer Cikkek
  • Esettanulmányok
  • Soha többé: túlélők tollából
  • Repülésbiztonsági kiadványok
  • Repülésbiztonsági előadások
  • Videók
  • Pilóta segédletek
  • Pilóta humor
  • Üzleti szemle
  • Tesztek Pilótáknak

Ajánló

  • Új Repülési Terv Nyomtatvány November 15-től
  • A tél láthatatlan ellensége: Szénmonoxid a kabinban
  • Jegesedés a gyakorlatban
  • Téli üzem ellenörzőlistája a kisgépes repülésben

Te ki vagy?

Milyen repülési tapasztalat a legjelllemzőbb rád?
 



Teljesítmény- és súlypontszámítás kisgépeken

 

Ismét egy mostoha témát veszünk elő. A jelenlegi hazai kisgépes gyakorlat és az oktatás nem hangsúlyozza eléggé a teljesítmény- és súlypontszámítás fontosságát.

Valóban az egyik legmacerásabb dolog repülés előtt, de az egyik legalattomosabb hibaforrás is: az oktatórepülések során soha nem repül olyan túlterhelt konfigurációban a gép, mint egy nyaralásra indulva.

Egy kiváló magyar gyakorló pilóta, Fehér Balázs kétrészes írásának első részét adjuk most közre, amely a súlypontszámítás egyszerű módszerét ismertetve lehetővé teszi, hogy percek alatt értékelni tudjuk, vajon biztonságosan el tudunk-e emelkedni a talajtól.

 

Itt letöltheted a kiadványt pdf formátumban.

Itt a súlypontszámításhoz használt xls segédletet tudod megnyitni.


Emlékeztetőül nézzük mi történik, ha a súlypont nem megfelelő helyzetben van vagy túlterhelt a gép?

Az elülső súlypont-határ túllépése esetén:


1. A kiegyensúlyozáshoz nagyobb állásszög kell, megnő a vízszintes irányfelület terhelése és a repülőgép indukált ellenállása. Ez azért rossz, mert

  • a repülési teljesítmények romlanak,
  • megnő az átesési sebesség.


2. Nagyobb a statikus hosszstabilitás mértéke, ezért

  • nőnek a szükséges kitérések és a kormányerők a magassági kormánynál,
  • a hatótáv és repülési időtartam csökken.


A hátsó súlypont-határ átlépése esetén a hosszstabilitás mértéke csökken, instabillá is válhat a repülőgép:


1. Ezért csökken a kormányerő, érzékeny a repülőgép, így könnyen nagy terhelési többszörös hozható létre;

2. a kormányozhatóság elvesztésekor lapos dugóhúzó alakulhat ki, amiből nehéz, vagy szinte lehetetlen kivenni, a rövidebb törzsű gépeket főleg;

3. általában a megnövekedő ellenállás miatt a hatótáv és repülési időtartam csökken;

4. leszálláskor nehéz a siklópályát tartani, mert a gép folyton emelni fogja az orrát.

Valamint, ha túlterheljük a repülőgépet:

1. A repülési teljesítmények romlani fognak, azaz:

  • az átesési sebesség megnő (az átesési sebesség a felületi terhelés függvénye. Ha nagyobb, ez is nőni fog.)
  • a fel- és leszállási úthossz jelentősen megnő (hiszen nagyobb sebességet kell tartani, plusz a repülőgép tehetetlenségének növekedése sem elhanyagolható);
  • az emelkedőképesség és a csúcsmagasság csökken;
  • a hatótáv és a repülési időtartam csökken;
  • a maximális repülési sebesség csökken;


2. a manőverező-képesség romlik;

3. kerekek és fékek igénybevétele megnő (ilyenkor fordulnak elő a defektek);

4. az adott szilárdsági biztonsági tényező csökkenni fog, ez különösen turbulens, lökéses időben kellemetlen. Nem lesz akkora tartalék, könnyebben lehet (nagyobb sebességeknél) káros terheléseket belevinni a szerkezetbe. (Könnyebben előfordul, hogy valami deformálódik, nagyon extrém esetben törik a szerkezetben.)

 

 

 

Azt gondolom, elég jó indokot sikerült felsorolni, hogy egy nagyobb útra indulva kiadványunkban található egyszerű xls táblába néhány számadatot beírjunk ellenőrzésként.

 

Balázs cikksorozatának második részében a teljesítmény analízis gyakorlati részleteit tekintjük majd át.

 

Addig is biztonságos repülést!

 

Emlékeztető

Tájékozódás elvesztése

Teendők, ha elvesztetted a tájékozódást az országhatár közelében:

1. jelenteni a repülésvezetőnek

2. legnagyobb hatótávolságot biztosító sebességet felvenni

3. Ráfordulni az ország belseje felé vezető irányszögre:

- Tiszántúl - 270-300° Tiszára

- Duna-Tisza köze - 270-290° Dunára vagy 90-70° Tiszára

- Dunántúl és Pécs - 70° Dunára

- Győr Tatabánya - 110° Dunára

- Miskolc - 110°Tiszára

SafeFlyer.hu Repülésbiztonsági Szakoldal, Powered by Joomla!

valid xhtml valid css