• Kezdőlap
  • Te is pilóta vagy?
  • Rólunk
  • 10 pont
  • AOPA
  • Facebook
Kezdőlap > Esettanulmányok > Balesetek és kritikus helyzetek > Drága szendvics

Főmenü

  • Kezdőlap
  • SafeFlyer Cikkek
  • Esettanulmányok
  • Soha többé: túlélők tollából
  • Repülésbiztonsági kiadványok
  • Repülésbiztonsági előadások
  • Videók
  • Pilóta segédletek
  • Pilóta humor
  • Üzleti szemle
  • Tesztek Pilótáknak

Ajánló

  • Új Repülési Terv Nyomtatvány November 15-től
  • A tél láthatatlan ellensége: Szénmonoxid a kabinban
  • Jegesedés a gyakorlatban
  • Téli üzem ellenörzőlistája a kisgépes repülésben

Te ki vagy?

Milyen repülési tapasztalat a legjelllemzőbb rád?
 



Drága szendvics

Baleseti esettanulmány

 

Repülőgépek: Stinson 108-3 N6805M, Piper PA-28-161 N8295X
Helyszín: Roanoke airport, Dallas, Texas, USA
Sérülés: személyi sérülés nélkül


2008. május 18-án látvarepülési körülmények között összeütközött egy Stinson felsőszárnyas és egy PA-28 alsószárnyas repülőgép.

A Stinson a pályán felszállás céljából gyorsított, mikor a Piper 28 kilebegtetés közben felülről rázuhant.



A Sem a Stinsont vezető repülőoktató, sem a Pipert vezető SPL pilóta nem sérült meg. A A Piper bal szárnya és a Stinson felső törzsrésze súlyos strukturális károsodást szenvedett.

 


A Stinson pilóta beszámolója szerint a végrehajtóra fordulás előtt ellenőrizte, hogy van-e finalen lévő forgalom, de nem vette észre a Pipert. A repülőtér tájékoztató frekvenciáján (CTAF, itthon kb. az AFIS) bejelentette felszállási szándékát, majd felhajtott a 35-ös pályára és gyorsítani kezdett. A felszállási sebességtől hajszálnyira volt a gép, mikor nagy zajt hallott a pilóta, majd a gépe hirtelen lefékeződött. Ekkor kiugrott a gépből, és meglátta, hogy a gép törzsén egy másik repülőgép fekszik.

 


A Piper kiképzőrepülést hajtott végre oktatóval a fedélzeten. A növendék 4 touch-n-go-t repült és az ötödiknél történt a baleset. Az oktató az forgalmi körön a 35-ös küszöb traverzén levette a gázt kényszerhelyzeti gyakorlat céljából és megkezdték a süllyedést. A finalen az oktató gázt adott, mert túl alacsonyra került a gép. Miután a pályaküszöb fölé értek, a növendék visszavette a gépet és kilebegtetett. A kilebegtetés végén az oktató egy zöttyenést érzett, és azt vette észre, hogy a gép ugyan nem repül, de nem is a földön áll. A baleset előtti percekben a növendék a rádióban helyzetjelentéseket adott le a hosszúfalon, harmadik fordulóban és a finalen is.


A 35-ös pálya egy 3,500 láb hosszú, 40 láb széles aszfalt csík. A pálya 320 lábbal áthelyezett küszöbbel üzemel a siklópályára eső kb. 50 láb magas fasor miatt.



A 14 CFR 91.113-ban rögzített forgalmi szabályok egyértelműen kimondják, hogy a vizi közlekedést kivéve a végső megközelítésen lévő gépnek mindíg elsőbbsége van a földön tartózkodókkal szemben.



AZ NTSB a baleset valószínűsíthető okát a következőképpen állapította meg: A baleset az indulásban lévő pilóta nem megfelelő körültekintéséből, az alapos vizuális forgalom ellenőrzés elmulasztásából eredt. A balesetben közrejátszottak a siklópálya alatti magas fák.



Forrás: NTSB, Dailymail.co.uk

 

Emlékeztető

Vészhelyzetben
  • COM: 121,5 MHz
  • Squawk: A 7700
  • Rádióhiba: A 7600
SafeFlyer.hu Repülésbiztonsági Szakoldal, Powered by Joomla!

valid xhtml valid css