Banális de fatális? - Gyakori hibák a fedélzeten | Nyomtatás |

- Hééé, mi történik itt??? - Ez volt a kapitány utolsó mondata, mielőtt Eastern Airlines Lockheed L-1011 az Everglades mocsárba csapódott volna.

Képzeljétek, semmi katasztrofális nem történt egészen addig. Nem volt hajtóműleállás vagy tűz. Nem tombolt a vihar vagy tornádó. Nem tört ketté a törzs. Csakhogy...

...A három fős személyzet az orrfutó ellenőrző lámpa jelzését próbálta megfejteni olyannyira, hogy a repülés utolsó négy percében gyakorlatilag senki sem vezette a repülőt.


A NatGeo sorozata fel is dolgozta ezt az eseményt kommerciális formában fogyasztható módon:

 

 

Amint látható, a figyelem elterelődése nem csak a kezdők hibája. Gondolj csak a közúti balesetek ezreire, amelyek mobilozás, sms-ezés, rádióval való bíbelődés vagy kaja majszolás közben történnek. Az emberi agy hajlamos e hibára, és hacsak nem erőszakoljuk meg tudatosan, a miénk is meg fogja tenni.

Nézzünk néhány gyakori banális helyzetet:


Repül a beömlőnyílás védő

Csodásan föld körüli pályára állíthatók az induló hajtóművel az elfeledett beömlőnyílás védők. (Egyszer egy SR-22-esét láttam, kb. 50 méter magasra repült, mielőtt mellettem földre puffant.)

Ha szerencséd van, senkit nem találsz el vele az apronon, de ha nem lövi ki a motor, pillanatok alatt túlmelegszik.

 

Nagyot szól, nagyot üt!


Lobog a Pitot védő

Fogadjunk, már emelkedésben rá fogsz jönni, mit jelent a kis lobogó piros zászlócska a szárnyon - kivéve ha a vezérsíkon helyezték el a Pitot csövet.

Egy CPL pilóta Cessna 150-ese az USA-ban azért futott túl a küszöbön, mert pilótája nem távolította el a Pitot védőt. Gyorsított, gyorsítot, későn nézett a sebmérőre, és amikor látta, hogy nincs sebessége, nem merte elemelni a gépet.

 

A Remove before flight felirat megszívlelendő tanács!


Motorolaj és tüzelőanyag tartály sapka

Alattomos hiba. Repelőtti ellenőrzés közben, ha elvonják a figyelmedet, a félrerakott sapka fel sem tűnik. Aztán motorindításkor lecsúszik a gépről, és mivel zajt nem csap, csak akkor jössz rá a bajra, mikor fogy a folyadék. Akkor viszont már nagy a baj.

 

A tanksapka a legjobb helye. Amúgy is drága az üzemanyag!


Ékek rögzítve

Könnyű észrevenni a hibát, de garantált szorongást okoz az utasnak és a bámészkodó rokonoknak, amint a profi pilóta túráztatja a betéglázott repülőt, majd káromkodva leállítja a motort, kiszáll, és elveszi az ékeket...

 

Így nehéz a taxi!


Ürge ugrik, meg a szegélylámpa is...

Gurulás közben nagy a csábítás, hiszen millió a tennivaló, de az aktuális feladat nem épp megerőltető. Elcsábulhatunk térképet vagy checklistet molyolni, transzponderrel, GPS-el kütyüzni, és mindeközben gyönyörűen megfoghatjuk az ürgelukakat, szegély lámpákat, szomszédos repülőket. Különösen farokkerekes gépen érdekes ez, ahol amúgy sincs fogalmuk sem, mi lehet a sróf előtt.

 

Csapkod a heveder

Ez tipikusan a felszállás időszakában felfedezhető hiba. Felszállás közben az a fő feladat, hogy levegőben maradjunk és ne ütközzünk másik gépnek. E két apró feladatot kár olyan dolgok megoldása miatt feláldozni, mint a kicsukott hevedervég, vagy a nyitva felejtett kabin ajtó. Igaz, csúnya hangjuk van, de ezektől még repül a gép!


Kütyüzés az útvonalon

Az FAA elvégzett egy szimulátoros kutatást, és nyilvánvalóan pontosabban navigáltak a légtérben azok a pilóták, akik hagyományos műszereket használtak - mindaddig, amíg a lerepült útvonalat olyan pilótákhoz hasonlították, akik a levegőben állították be a GPS-üket.

A GPS klassz dolog, de programozása repülés közben nagyon el tudja vonni a figyelmet a lényeges dolgokról, mint pl a pozíció tartás.


Leszállás - de mire?

Komoly koncentrációt igényel, összetett művelet, különösen komplex gépeken. És bármennyire is próbálkoznak a repülőgép gyárak mindenféle összetett figyelmeztető rendszerrel, mégis évről évre rengeteg pilóta felejti el a legalapvetőbb tételt: leszállni kieresztett futóra érdemes!

Ami érdekes, hogy a legtöbb ilyen esemény során a pilóták annyira el vannak foglalva valamivel, hogy még a riasztó hangot sem hallják meg!

 

- Mintha valami más lenne ezen a gépen, nem?


Minden, de minden pilóta, nemtől, rangtól, repidőtől függetlenül követ el hibákat amiatt, hogy figyelmét leköti valami kevésbé fontos dolog.

 

Pedig igazából csak egy dolog van, ami számít: amíg a gép repül, addig vezetni kell.

 

Készült Bruce Landsberg: "Driven to distraction" című írása alapján. Bruce az AOPA Air Safety Foundation igazgatója 1992 óta.

Írta: Avasi Gábor

Az első fotó az Everglades mocsárba tervezett Eastern Airlines 401-es járat emlékművének rajza