A pánikreflex - szokatlan repülési helyzetek | Nyomtatás |

 

Mikor a horizont helyzete meghaladja megszokott határainkat, bekapcsol mélyen bevésett reflexünk, és elkezdjük húzni a botkormányt.

Ez a reflex körülbelül a pilóták 90 százalékánál működik tapasztalatól függetlenül, és különösen felerősödik földközelben - állítja az APS, egy repülésbiztonsági tréningeket oktató arizonai cég sok éves kutatása.



A reflex gyökere az, hogy az alapkiképzés első pillanatától összekapcsoljuk a húzás mozdulatát az emelkedéssel. Mivel a levegőben töltött időnk nagy részében ez igaz is, az agyunk tanul, és az autóvezetéshez hasonlóan egy idő után eltárolja ezt a mozdulatot a "háttér memóriában", vagyis nem az értékes aktív figyelmünket terheljük a feladat végrehajtásával.



Különösen veszélyes lehet ez a légiforgalmi pilótákra, akik bár sok száz tonnát mozgatnak sok ezer repült órával, munkájuk során soha nem találkoznak ilyen horizonthelyzetekkel.


Mi is a mi komfort zónánk?

A repüléseink túlnyomó része az +25/-10 fok kereszttengely körüli dőlés ("fel/le") és a +/-45 fok hossztengely körüli bedöntési tartományban zajlik.

Kiképzés során ezt a tartományt egyes vészhelyzeti feladatok során kitoljuk +/- 30 fok kereszttengelyi dőlésig és +/-60 fok bedöntésig.

A probléma csak az, hogy a valós vészhelyzetek során repülőgépünk teljes térbeli mozgást végez, vagyis minden tengelye körül körbeforoghat.



Miért veszélyes?

A szokatlan repülési helyzetek 99 százaléka vagy átesés/dugóhúzó vagy pedig orsózó manőver.

A pánik-húzás mindkét helyzetben rossz válasz, hiszen a pozitív átesési helyzetet éppen a bot húzása tartja fenn, az orsózó manőver esetén pedig a kormányszerepek megfordulnak, és a bot húzásával könnyen lehet, hogy a föld felé navigáljuk repülőgépünk orrát.

Ráadásul a "húzás" nem örök medicina minden helyzetre. Amint az alábbi - sajnálatos módon tragikus - videón is jól látható 0:40 körül, még a legprofibb pilóták és a legerősebb műrepülőgépek is kerülhetnek olyan helyzetbe, ahonnan a hasra húzott botkormány nem tud kihozni.

 

 

 

Az "elfogadás fázisa"

Az első lépés ahhoz, hogy ne menjen fű a szánkba egy ilyen helyzettől, az a "képtelenségünk" elfogadása, vagyis a tény felismerése, hogy a reflex bennünk él.

Szerencsésebb növendékek ezt oktatójuk mellett megtapasztalják, de van, aki kénytelen magától elhinni, igen is ez lenne a válaszreakciója, ha csak nem csodagyerek.

Én szerencsésnek érzem magam, még 16 éves Góbé-töltelékként szembesültem a jelenséggel, mikor sokak által ismert Podolcsák András reptér parancsnokunk egyedüli előtt ellenőrző iskolakört repült velem.

Már a leszállásra izgultam, mikor Ő a birkanyáj felett meghúzta a Rubik-művet, és egy tizedmásodperc alatt a juhász kopasz fejére szegeződött a gép orra. Mea maxima culpa: az egyetlen dolog, amit tenni tudtam, hogy felrántottam a gépet... illetve csak volna, mert Podi pont erre számított, és nem hagyta, hogy az anyaföldig öleljem a botot átesési sebességen imádkozva.

Kérem tisztelettel pilótatársak, tessék elhinni, ez a pánikreakció bennünk él, mint a pálinka szeretete!

 

Mit tegyünk ellene?

A reflex azzal oltható ki, ha tudatosan idézünk elő a piros tartományban repülési helyzeteket megfelelő képzettségű oktatóval és alkalmas repülőgépben.

Az első lépés a forgó horizont látványának, a fellépő hangok, gyorsulások megszokása. Második lépés, hogy ezeket az agyunkba érkező információkat értelmezni tudjuk akár fejjel lefelé is, és el tudjuk képzelni gépünk repülési helyzetét.

A korrekciós kormánymozdulatok innen már tudatosan irányíthatókká válnak.


UAT tréning


Az UAT mozaikszó az angol "Unusual attitude training" kifejezésből származik, és egy olyan kiképzési formát takar, amelyben gyakorló pilóták célirányosan ilyen repülési helyzetek megoldását sajátítják el.

A tapasztalat szerint a leghatékonyabb eredményt 5X1 repült órában lehet elérni, alapos földi előkészítés és kötelező leszállás utáni elemzés beiktatásával, de csak akkor, ha a tréninget 7-10 napnál nem nyújtja tovább a pilóta.

Az UAT tréning sokat repülő vagy hivatásos pilóták részére évente ajánlott megismételni - az Óceánon túl.

Hazánkban nem elterjedt ez a kiképzési forma, részint az erre alkalmas gépek hiánya, részint ezek óradíja miatt, amihez hozzájárul a magyar pilóták "egészséges" magabiztossága is.


Próbáld ki SafeFlyer kedvezménnyel

Eddig itthon nem találtunk célirányos tréninget, de Üzleti Szemle rovatunkban örömmel teret adnánk egy ilyen kezdeményezésnek.

Egy szomszédos országban, Horvátországban annál inkább baráti fogadtatásra nyert megkeresésünk, és az erre szakosodott zadari cég hamarosan egy egyedi akcióval áll elétek, magyar pilóták elé, kizárólag itt, a SafeFlyeren.


Írta: Avasi Gábor

Forrás: AOPA, APS